شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

تاریخچه میدان امام اصفهان

میدان امام اصفهان هم چنین معروف با نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب 1357 ایران با نام رسمی میدان امام، میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد.

تاریخچه معاصر میدان امام اصفهان

میدان امام اصفهان در تاریخ 8 بهمن 1313 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و هم چنین این میدان در اردیبهشت 1358 و جز اولین آثار ایرانی میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

طرح موضوع منظر فرهنگی در اجلاس یونسکو برای آثار ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی، و پس از آن ساخت برج جهان نما به ارتفاع 50 متر در فاصله 700 متری میدان نقش جهان در سال 1375 سبب شد تا موضوع قرار گرفتن میدان در فهرست میراث در خطر یونسکو برای اولین بار در سال 1380 طرح گردید.

سایت ارگ در این مقاله قصد دارد تا شما را با تاریخچه ی میدان امام اصفهان آشنا سازد پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نام شناسی میدان امام اصفهان

میدان امام اصفهان پس از ساخت میدان شاه نام گرفت، این میدان در زمان ثبت با همین نام در فهرست میراث جهانی ثبت شد و درحال حاضر در این فهرست با نام میدان امام ثبت شده است.

تا پیش از دوره صفویه، باغی به نام نقش جهان وجود داشته است؛ در زمان شاه عباس دوم به علت شلوغ شدن بیش از حد بازار اطراف و فروشندگان تصمیم بر آن شد که علاوه بر میدان عتیق و میدان شاه، میدان دیگری ساخته شود.

محله میدان امام اصفهان بسیار نزدیک به میدان شاه و پشت مسجد شیخ لطف الله بود، میدان نو نام گرفت و از آنجا که عمارت قدیمی در باغ نقش جهان همزمان با ساخت این میدان، تخریب و مصالح آن در آنجا استفاده شد، میدان نو را میدان نقش جهان نیز می نامیدند.

در گذشت زمان هر دو میدان کهنه و نو تخریب و ناپدید شدند ولی میدان شاه پابرجا ماند و در سال های گذشته میدان کهنه بازسازی شده است ولی میدان نو که زیبایی و جذابیت آن دو میدان را نداشت، به دست فراموشی سپرده شد و تنها نام مستعار آن، نقش جهان، تبدیل به نام دیگر میدان شاه یا میدان امام خمینی شد.
جهت آشنایی بیشتر با پل های تاریخی اصفهان کلیک کنید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.